Do Bašky, stejně jako do ostatních míst v Kvarnerské oblasti, jezdíme přes Rakousko a Slovinsko. Jsou samozřejmě možné i různé další varianty, jako kombinace cesty do Chorvatska přes Německo, nebo naopak přes Maďarsko. Záleží samozřejmě na tom, odkud vyrážíte. My do Bašky jezdíme z Brna, proto na dalších řádcích popíšu především cestu odtud.
Pokud stejně jako já nejste noční řidič, doporučuji do Bašky vyrazit brzy ráno. Cesta není extrémně dlouhá a pokud se nezdržíte na hranicích nebo mýtnicích, pak se již odpoledne můžete koupat v moři, zatímco auto již bude zaparkované a ubytování vyřízeno.
Chystáte-li se do Chorvatska vlastním autem poprvé a máte z této cesty obavy, pak vězte, že pro začátečníka je zde několik náročnějších míst, není to však nic, co by se nedalo zvládnout. Tedy pro začátečníka... Pro člověka, který jede autem do Chorvatska nebo na tak dlouhou cestu poprvé. Máte-li ještě tzv. mokré papíry, pak bych vám cestu autem nedoporučoval.
Brno, Vídeň, Graz, Maribor
Z Brna jezdím do Chorvatska vždy brzy ráno. Podle momentální kondice byste měli bez problémů zvládnout cestu přes Mikulov a rakouské hranice až za Vídeň na některé z odpočivadel. Pokud se necítíte, doporučuji na poslední čerpací stanici v Česku v Mikulově zastavit a chvíli si odpočinout. V Rakousku na vás sice čeká pár vesniček a následně již pohodlná dálnice, ale cesta přes Vídeň mi přijde velmi ubíjející.
Po dálnici přes Rakousko samozřejmě neprojíždíte přímo Vídní jako městem, ale po obchvatu. Alespoň pro mne je hrozně demotivující když jedete v podstatě desítky minut a přitom jste stále ve Vídni nebo jejím okolí. Přitom z města nic nevidíte, kromě protihlukových panelů, několika výškových budov a mostu přes Dunaj.
Na druhou stranu, a platí to pro celou cestu až do Bašky, díky kvalitnímu značení na cedulích i přímo na asfaltu byste neměli zabloudit a prakticky nepotřebujete navigaci. I když jedete do Bašky a do Chorvatska poprvé. Stačí jen dávat pozor a sledovat nepřehlédnutelné ukazatele směru.
Já si dávám kousek za Vídní chvíli klidu a snídani. Doporučuji odpočivadlo s restaurací Autogrill. Poté pokračuji směr Graz a hraniční přechod Maribor. Odpočívky můžee plánovat dle potřeby. Odpočivadel je po cestě dostatek, a to jak s čerpacími stanicemi a restauracemi, tak jednodušších, s budkami WC a přírodním posezením.
Poslední odpočinek v Rakousku nedoporučuji až v Spielfeldu, ale zastávku před ním. Jinak riskujete tlačenici se všemi možnými i nemožnými turisty z dalších zemích mířícími do Chorvatska.
Lublaň, Rijeka
Po zkušenostech se svou první a druhou cestou do Chorvatska dávám přednost cestě přes Slovinsko. Pokud se nechcete zbytečně zdržovat, pak si stejně koupíte slovinskou dálniční známku a je lepší ji využít a jet přes Lublaň, než se pustit jen po krátkém úseku Slovinska směrem do Chorvatska na Zagreb. Vyhnete se totiž dlouhému čekání v kolonách na mýtnicích.
Tip: zkontrolujte kolony na mýtnicích v Chorvatsku na webu Webkamery Chorvatsko.
Kvalita dálnic ve Slovinsku není o moc horší, než v Chorvatsku. Jediný zádrhel může být okolo Lublaně, jinak vše projíždíte plynule. Mýtnice sice ve Slovinsku také potkáte, ale projíždíte je bez zastavení (jen se zpomalením) průjezdy pro držitele dálničních známek.
Celou cestu ve Slovinsku se držte směru na italský Terst (Trieste). Ve městě Postojna sjedete z dálnice a pokračujete asi 30 km úsekem do Chorvatska. Před tímto sjezdem si rovněž doporučuji odpočinout. Změna z dálnice na klikatou a úzkou okresku je docela náročná. Kousek před hranicemi pak doporučuji odpočivadlo a restauraci Potok, u odbočky na Malou Bukovici, před městečkem Jelšane.
Po přejezdu do Chorvatska pak pojedete směrem na Rijeku a následně na Crikvenici a ostrov Krk. Přejezd mostu na Krk je zpoplatněn, cesta zpět na pevninu se pak již neplatí.
Cesta přes ostrov Krk a zakončení v Bašce
Úsek cesty přes ostrov Krk mi přijde zase o trošku náročnější. Je to tím, že se blížíte k cíli, nicméně si musíte uvědomit, že po přejezdu mostu na Krk vás čeká ještě asi 40 km do Bašky, které pojedete po stále užší a klikatější silnici s množstvím serpentín ke konci. Na druhou stranu zde (podle toho, do jakého se trefíte termínu) nemusí být výrazný provoz.
Ohledně pohonných hmot se nemusíte bát. Mezi Rijekou a Krčkim mostem najdete několik čerpacích stanic, mnoho je jich také přímo na Krku. Přímo v Bašce však žádná není.
Jak se budete blížit k Bašce, počítejte s tím, že přímo po městě toho moc nenajezdíte. Výraznou část staré zástavby, kde je asi nejromantičtější ubytování, tvoří pěší zóna, kam i místní mohou s povolením jenom na elektroskůtrech nebo jiných, speciálních elektrických vozítkách pro dodavatele surovin a materiálu do obchodů a restaurací. Na okrajích Bašky je několik velkých parkovišť, v okraji města a u kempu se samozřejmě můžete autem pohybovat bez problému.
A co dálniční známky pro cestu do Chorvatska?
V Chorvatsku jsem zatím vždy absolvoval desetidenní pobyt, takže v úvahu připadala desetidenní dálniční známka pro Rakousko a měsíční známka do Slovinska. Počítejte také s poplatkem za kousek cesty po dálnici v Chorvatsku a pro přejezd mostu na Krk. Aktuální ceny mýtných poplatků i dálničních známek najdete na mém dalším webu Crikvenica-Chorvatsko.cz v článku Dálniční poplatky při cestě do Chorvatska.